Om kost - de 8 råd

En sund kost forebygger udviklingen af fedme og en række livsstilssygdomme. Fedme øger risikoen for sukkersyge, hjerte-/karsygdomme, tyktarmskræft, kræft i livmoderen, brystkræft, blodpropper i hjernen, udvikling af galdesten, forhøjet blodtryk og påvirker livskvaliteten.

Ernæringsrådet præsenterede i 2005 ”De 8 råd”. Rådene gælder for alle raske personer over 2 år. Sundhedsaspektet er væsentligt at holde sig for øje, da mange har misforstået rådenes betydning, og har betragtet dem som en stribe slankeråd. Dette er ikke meningen med rådene, der i stedet har til formål at rådgive om sunde kost og motionsvaner.

Rådene er baseret på en lang stribe etablerede eksperters særdeles grundige gennemgang af den eksisterende forskning på ernæringsområdet. Selvom det med tiden måske vil vise sig, at nogle af rådene har været lidt forfejlede er der ingen tvivl om, at de på nuværende tidspunkt bunder i solid forskning og er det bedste bud vi har på en sund kost.

De 8 råd

  • Spis mere frugt og grønt - 6 om dagen
  • Spis fisk og fiskepålæg - flere gange om ugen
  • Spis kartofler, ris, eller pasta og groft brød - hver dag
  • Spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager
  • Spar på fedtet - især fra mejeriprodukter og kød
  • Spis varieret - og bevar normalvægten
  • Sluk tørsten i vand
  • Vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen.