Om stress

Stress er en tilstand, der opstår når vi belastes af fysiske eller psykiske påvirkninger. Vi bliver anspændte og vores humør påvirkes.

Mange mennesker der i dag får stress, får det eksempelvis sjældent kun på grund af deres arbejde, men ofte i et samspil mellem at have for travlt både på jobbet og i privalivet samt ikke mindst – pga. mangel på motion.

Vær på forkant med din stress

Skru ned for stressen og op for mere overskud i hverdagen. Stressforsker Bo Netterstrøm giver gode råd til, hvordan du kan holde stressen på afstand:

  • Hold pauser. Kroppen har brug for at restituere sig. Som i Tour de France er det godt med en hviledag.
  • Sov. Vi sover 25 % mindre end for 100 år siden. Mange sover mindre, end de reelt har behov for. Søvn er afgørende for, at kroppen kan blive restitueret efter dagens og ugens strabadser.
  • Hold fri om aftenen. Undgå så vidt muligt at arbejde og læse mails om aftenen, lige inden du skal sove. Hjernen skal ned i tempo, for at man kan falde ordentligt i søvn.
  • Vær realistisk, når du sætter dine mål.
  • Sæt tid af til det uventede. Uanset hvor god man er til at planlægge, sker der altid noget uventet.
  • Nu eller senere. Overvej, hvad du kan gøre på kort og på lang sigt. Og få det af vejen, du kan gøre med det samme.
  • Find ud af, hvad der stresser dig – familie, arbejde, økonomi, krav til dig selv. Prøv at ændre det.
  • Tal med din arbejdsgiver. Du kan bede om hjælp til at få arbejdsopgaverne prioriteret, hvis du har problemer med at finde ud af, hvad der er vigtigst, når flere ting kolliderer.
  • Pas på dig selv. Sæt tid af til dig selv, uanset om det er en tur ud og handle, ud med vennerne eller en time i karbad med en god bog. Hvis du dræner dig selv, har du heller ikke overskud til andre.
  • Kompensér på andre områder. Hvis du har det dårligt på jobbet, sørg for at have det godt med vennerne og familien. Eller omvendt
  • Dyrk motion.